torsdag 3 april 2008

Vårmässa…

I söndags var vi på en vårmässa i Vallåkra och inte kunde namnet vara mera passande för just den dagen vände det, strålande solsken och årets hittills varmaste dag. Det är alltid roligt att vara med på mässor, träffa folk som bara är ute för att ha det bra, titta och kanske shoppa. Det var en härlig mässa med mycket folk och allt fungerade perfekt. När vi nu stått inne hela dagen, så kände vi att vi måste ut och röra lite på oss. Vi var ju alldeles intill Vallåkra dalen och krukmakeriet så när vi packat ihop gick färden nerför.




Det var många år sedan vi gjorde utflykter hit, med fika korg och små barn har vi tillbringat många timmar här. Har ni inte varit i dalen så måste ni bara ta er ditt och ströva. Vitsipporna blommar i mängder där just nu och en och annan tussilago :=)








Bäcken som far fram genom dalen är så vacker och här i kan man göra små fynd av lerkruksrester.






Vi hade tur,
Vallåkra stenkärlfabrik hade öppet fast det var sent på dagen, men vi gick först runt och njöt av allt det mysiga som finns runt omkring.





















Väl inne tittade vi på den nya ungen som byggts 2006. Den är bygd på exakt samma sätt som den 150 år gamla ungen som stod där tidigare.











Här kan man handla krukor mm.
Vi köpte ett krus med oss hem och lite lera som vi tänkte försöka skapa något av :=)






Men vad var det för ett krus vi köpte, någon som kan gissa vad det är till för.

Kramiz //kullervilla

tisdag 1 april 2008

Våren

har kommit på riktigt, känslan man får när man går runt i trädgården, kan knappt beskrivas, men ni vet ju själva, lukterna, värmen från solen, röster från grannarnas trädgårdar, barn som leker, fågelkvitter och alla små kryp som vaknat till liv….. Underbart…..











Växter som trycker sig upp genom jorden, man kan nästan se hur de kämpar…


Svart Nysrot




Dårört


Tulpaner i väntan på sin färg…





Rosmarinen har överlevt denna vinter också…





I växthuset står persiketrädet i full blom, så ljuvligt.





Kan inte annat än att njuta och må bra, tänk vad våren påverkar :=)




Nu lutar Europa mot sol igen,
och sydvindar blåser mot Norden.
Fågelsträck över landet drar.
Marken doftar så varm och rå,
Det kittlar i ryggen på jorden.

Thöger Larsen.


Vårkramiz //kullervilla


fredag 28 mars 2008

Konstrunda…

har det varit i Skåne hela påskhelgen, men vädret har inte varit det bästa för alla konstnärer som öppnar sina hem. Vi hade bestämt sen en tid tillbaka att annandag påsk, skulle vi bege oss på tur. När vi väl kom iväg så började det snöa, fundera ett tag på att vända men vi tyckte det såg ljusare ut längre fram och mycket riktigt det blev regn och blåst i stället, hy kallt.
Vårt första stopp blev Agdas country shop, en butik som ligger i närheten av Trelleborg, oj så mycket folk det var här. Här finns allt möjligt, ljuslyktor, kuddar, krukor, smycken och mycket mera och absolut inte dyrt :=) En kasse med några saker fick följa med hem. Visar en annan gång. Detta är ett ställe som vi verkligen rekommenderar





Nästa ställe vi besökte var Galleri New Form, ute i trädgården stod detta enastående konstverk skapat av Peter Mandl.










Konstnären Maria Louise Kolds skapelser är så underbara, många med små texter i . Om man ändå var gjord av pengar då skulle vi inte tveka en minut, skulle köpa :=)






Att kunna skapa i nät, något så fantastiskt gör konstnären Gunnar Simonsson. Han skapelser är så naturtrogna, man ser kroppen, livet, rörelserna, musklerna, ja allt i hans verk.





Sen gick vår färd vidare till Ljunghusen, var tänkt att vi skulle besöka en del konstnärer här, men vi ändrade oss när vi fick se badhytterna (älskar badhytter) dessa måste vi ju promenera och titta på.






När vi står där och tittar ut över havet, som kastar sig över vågbrytarna känns verkligen den isande vinden genom kläderna.






Vänder vi blicken åt andra hållet, mot en brygga, nej, det är inte sant skriker vi, tre personer går ut och badar. Oj, oj här står vi vinterklädda och fryser ända in i märgen och dom badar…..







Huttrande går vi mot bilen och styr färden mot Skanörs hamn, fiskerökeriet har öppet, så det blir lite gott med hem.






Sen går färden hemåt. Överallt längs vägarna är pilen nyklipp. Förundras över vilken överlevare den är, många av träden är helt ihålliga, känns som om endast barken finns kvar, men ända så levande







På vägen hem överraskar ovädret oss, snön fullkomligt yr ner.





Sakta kör vi hem efter en underbar dag.

Kramiz //kullervilla

måndag 24 mars 2008

Vårens färg

Grön/Green har Angela med bloggen Cottage Magpie skrivit om som månadens färg. Förra månaden var det Rosa/Pink till Alla hjärtans dag som vi fota från vårt hem. Så klart vi hänger med på det gröna temat också. Vi börjar i trädgården. Här börjar de gröna bladen titta fram på vår häck.







Mossa grön och mjuk…..


Glaskulor som ligger i en skål i växthuset…..





En gammal insektsspruta…..




Draken med vingar som dotter gjort för många år sedan hänger i uterummet…..





En grön kvast …..






Den gröna mannen som bär vårt solur…..






Vatten kanna…..







Rostgrön vattenkanna…







Taklöken har ett häftigt grönt skimmer…..




Oj vad mycket grönt det blev utan att gå in i huset :=) Det fick bli grönt från trädgården.


Kramiz //kullervilla


söndag 23 mars 2008

Ledighet innebär att man hinner med en massa roligt och att man kanske gör en del saker som man inte hinner annars. Skaparlust och inspiration sprudlar när man känner sig fri och kravlös.
Gjutet i gips har vi gjort, det blev rosor, här har en hamnat i en glasklocka ovan på en vit urna.








En kruka har målats vit och fått en madonna bild och från att stå långt in i ett skåp har den nu fått en fin placering med plättar i luften.









Så har ett ägg fått en kungakrona, och hamnat på lite mossa. En glasklocka kommer att sättas över för visst måste det vara något speciellt med ett ägg som har krona :=)






kramiz//kullervilla

lördag 22 mars 2008

Äggdag

Så har långfredag och snart påskafton tagit slut. Tycker inte fredagen var särskilt lång, kanske därför att man haft mycket att göra. Hela familjen samlades och åt stek med en massa goa tillbehör. Innan middagen målade alla var sitt ägg.






Alla ha olika tankar om målningen på sitt ägg.




Vi har en tradition som vi gjort ända sen jag var barn, rulla ägg. Vi gör det inomhus på en filt med hjälp av en bok gör vi en backe att rulla äggen nerför, på filten ligger en del små pengar och en och annan tia. Rullar man över en peng så får man den, vilket hallå det kan bli, alla jagar tiorna. Kan man så försöker man knocka de andras ägg, så att motståndarens ägg i bästa fall spricker :=)




Så har såklart påskharen varit här, han knackar på dörren och har gömt godisägg i trädgården. Alla rusar ut i trädgården när det knackar på dörren och börjar leta efter ett ägg. Än har ingen sett påskharen, men alla skriker tack påskharen. Kan ni tänka er ett gäng ungdomar som springer runt och letar, man kan inte annat än att skratta. Man har inte roligare än man gör sig.








kramix//kullervilla