lördag 17 mars 2007

Växtfynd

Solen skiner men det blåser kalla hårda vindar. Dotter har sett en klänning i Malmö, så färden gick dit. Men det är ju som vanligt, tar man inte ett plagg när man ser det är det då kvar nästa gång man kommer, neeeej , men hon hittade två andra Så billigare blev det inte heller. Men en hänger hon undan till studenten.
Nu när vi ändå var på det hållet så passade vi på att ringa på en annons vi sett. Det var en dam som tyckte att hon hade handlat på sig alltför många växter genom åren. Dessa hade i sin tur förökat sig så nu hade hon bestämt sig för att gallra ur. Vi ringde dit och var välkomna. Ja, en lantgård mitt på en åker, blåste gjorde det, men vilken fin gammal trädgård och så mycket växter. Massor av julrosor, snödroppar, snöklockor och allt som kommer nu till våren. En fröjd för ögat, för varje steg vi tog visade damen en ny växt, hon pekade på jorden och berättade också om vad som skulle komma. Här fanns det mesta för en trädgårdsälskare. Vilken tur att hon bestämt sig för att gallra. När vi bestämt oss för några växter gick hon och hämtade en gammal engelsk långskaftad spade som hon var mycket glad för. Hon visade hur lång den varit från början och sedan brutits av två gånger till hennes stora förtvivlan. Vad gör man då när man tycker så mycket om en gammal spade? Jo som hon, man kör den till byns snickare och får tillbaka den som ny, men något kortare. Vi förstår henne för det var en ovanlig spade.
Först grävde hon upp Buxbom, tre plantor blev det. Dom tänker vi plantera tillsammans för att sedan formklippa till en …..nja vi får se.

Våran katt Snus tycker alltid det är lika spännande med nya dofter.






Får många år sen i vårt förra hus hade vi Tidlösa. Denna har vi saknat mycket men inte blivit färdiga att köpa, men idag grävdes det upp sådana också så nu äntligen har vi dom igen. Just nu är det bara blad men till hösten tittar i bästa fall blommorna upp.

En växt som dominerade trädgården var Julrosen, har aldrig sett så många på en gång i en ”vanlig” trädgård. Eftersom vi inte har haft några Julrosor skall det bli kul att läsa på om dessa. Visst är dom vackra, köpte två sorter. Den gröna tror vi är Klockjulros eller stinkjulros som damen kallade den då den luktar obehagligt om bladen knäcks.



Namnet på denna kanske någon av er kan, för vi vet inte ännu.



Vi köpte även Ramslök och Snöklocka.


Damen bjöd oss välkomna längre fram i vår när mycket mer har tittat upp, skall bli spännande att åka tillbaka.
kramiz//kullervilla




onsdag 14 mars 2007

Ja, vilken underbar dag

tillbringade eftermiddagen med att klippa och städa lite i rabatterna intill växthuset. Penséer och några mini påskliljelökar planterades, känns gott i kroppen.


Arrangemanget i spannen skall fixas till lite, ny mossa på hjärtat och lite nytt björngräs i spannen får komma lite längre fram. Får ta en tripp till skogen och se vad där finns.

Ja i dessa krukor växer fågelbon, eller kan ni gissa vad detta är? Javisst är det fågelbon vi skapat av våra gamla kiwiplantor som vi grävde upp i växthuset. Dom fick fem år på sig, inte en frukt endas hannplantan blommade, kvittade hur mycket vi pratade med dom. Så dom åkte upp ur jorden och placerades upp och ner i våra krukor så blev de fina dekorativa fågelbon. Ny kiwi är planterad inne på tredje säsongen nu och vi hoppas på frukt till sommaren. Annars så blir det…..


Alla äppleträden blev klippta, skam den som ger sig fast det blev mörkt.
kramiz//kullervilla

söndag 11 mars 2007

Ja nu har…

våren åter kommit till oss, undra för hur länge denna gång Det riktigt knakar i rabatterna och nyckelpigorna har vaknat till liv, de finns i massor efter den milda vintern.






Såg även årets första bi.








I veckan var vi ett gäng som åkte på utflykt, det blev besök i en massa trädgårdsbutiker bl.a
Sprudla och Trädgårdsrum i Limhamn, två mycket mysiga butiker.










Vi handlade som vanligt en massa roliga prylar. En Madonna, penséer, doftpelargoner Charity mm. fick följa med oss hem.








Lunch hade vi tänkt äta på
Ängavallen men deras café var stängt. Men det blev en titt i deras gårdsbutik istället. Ett trevligt ställe som vi kommer att besöka igen, köpa en picknickkorg, gå på tur i parken och dess örtträdgård, längtar.










Hungriga som vi var gick färden vidare till
Vellingeblomman och till Farmor Idas café där de serverade dagens soppa och helt underbara smörgåsar. Mätta och glada fortsatte vi våra inköp här. Detta är ett ställe som är toppen för barnfamiljer, massor av djur. Kaniner, marsvin, ödlor m.m. finns här att titta på och mycket växter förstås.





kramiz//kullervilla


lördag 24 februari 2007

Ja nu är...

det vinter igen, snö som yr och allt är kaos ute. I början av veckan var det vår, trodde vi, vintergäck och snödroppar blommade så fint. Dottern funderade på om det inte snart var tid för ”sopbilen” att komma och göra rent gatorna från allt grus så att rullskridskorna kunde komma fram.










Ja här förändras det snabbt. 07 02 22



Efter det att vi gått, kämpat och slitet oss till en skön promenad i dag sa dottern att så mycket snö hade hon aldrig sett, i varje fall inte i Skåne och detta stämmer säkert, här är massor! Kalla och välmående efter promenaden fikade vi, te och muffins blev det. Det var då vi börja prata om gamla koppar, för det var sådana vi drack vårt te ur.










Vi har alltid gillat gamla prylar och har hela huset fullt av sådant. Vi tycker det är roligt om sakerna från förr kan komma till användning och inte bara stå i skåpen.




Heter Irene.




Heter Karlskrona.






Namnet är Bimbo.





Dessa använder vi nog oftast här hemma.








Markis heter dessa och är gjorda av Rörstrand.






Skall man dricka te så måste man ha te för alla smaker.

Ja nog är det gott att sitta i stugvärmen med en go kopp te och fundera på hur många koppar det skall bli innan våren kommer på riktigt

kramiz//kullervilla


Ett gammalt ordspråk…

är att den som har salvia i sin trädgård kan inte åldras.
(Så det är det enda vi odlar i vår trädgård)

Kryddsalvia, Salvia officinalis kallas också äkta salvia, släktnamnet salvia kommer från latinets salveo som betyder läka eller jag helar.





I århundraden har salvian uppskattas för sina läkande egenskaper.
Grekerna ordinerade salvia mot magsår, lungsot och ormbett.
För romarna var den helig och ceremonier gjordes vid insamlandet. En specialkniv skulle användas som inte var gjord av järn. Den som plockade måste ha rena kläder och fötter samt offra mat innan insamlingen kunde börja.





Salvia sades vara bra för hjärnan, vettet och minnet.
Salvian är värdefull både som läkeört och kryddväxt.
I små mängder ger den en god smak och underlättar matsmältningen, särskilt av fett mat.
Te bryggt på salvia med lite äppelcidervinäger i är ett utmärkt gurgelvatten för hesa halsar.
Långvarigt bruk av salvia eller intag av större mängder kan ge förgiftningssymtom.


Muskatellsalvia, Salvia Schlarea.

Är 2-årig och självsår sig, blir ca 120cm hög. Blommorna är blekrosa eller blå/lila/vita till färgen. Blomställningarna kan vara flera dm höga och är helt underbara. Doften är varm och kryddig.



Bladen innehåller olja som frigörs vid beröring. Ur fröna utvinner man olja som används i parfymindustrin. Den används även till smaksättning i muskatellvin – därav namnet muskatellsalvia.
Den kan också användas som brännvinskrydda eller varför inte torka den som eternell.


måndag 19 februari 2007

Nej men...

nu är dom på gång, dom pressar sig upp ur jorden.








Snart kommer dess fina bladverk.




Ja pioner är vackra länge



Pionen är en medicinalväxt som bland annat används till blodstillande medel.




Idag odlas pioner för doft och fägrings skull.





Våra pioner, rosa och vita fanns i vår trädgård när vi flyttade hit. Så vi har inget namn på dom. Tror det är bondpioner?







De brukar blomma till skolavslutningen och doftar helt underbart.



är inga pionkännare så kanske någon av er kan ge oss ett namn på dessa.


kramiz//kullervilla

fredag 9 februari 2007

Vilken lång

och härlig dag. Åkte i morse och hämta mamma, svärmor och sedan bar det av. Vi skulle ut och loppa eller shoppa . Vi åkte till Framtid i Helsingborg, det är ett stort loppisställe som har öppet en dag i veckan och då är där alltid massor av folk. Innan de öppnar köar folk utanför grindarna och sen springer dom in, bara detta är en rolig upplevelse. Här kan man hitta det mesta och även fika till mycket billiga priser. www.framtid-hbg.se

Så klart hittade vi en massa bra att ha, gamla spetsar, gamla nothäften och en del annat fick vi också med oss hem.
Nothäften kan man göra mycket av. Härliga vykort, slå in packet eller varför inte klippa och klistra noter på tändsticksaskar och sen sätta ett snöre runt. Detta blir fina presenter att ge bort eller ha liggande hemma som prydnad.




Spetsar kan man också göra mycket av eller varför inte bara spara dom i en fin gammal glasburk.



kramiz//kullervilla

tisdag 6 februari 2007

Hy nu är det

kallt och rått igen, skulle inte kunna tro att vi tog första trädgårdsfikan för i år i helgen. Men detta är ju typiskt Skåne Ena dagen vår nästa vinter, men i helgen njöt vi, tog bort en tuja (blev faktiskt två) som stormen tagit och det drog med sig att vi flyttade kantsten lökar mm. Hasseln blev klippt och dess kvistar blev fina buntar med snyggt rep om som vi skall ha till prydnad.
Ja och nu är det som sagt kallt igen, på något sätt kan man känna sig lurad för man hoppas ju på våren. Kanske dum, det är ju bara början av februari och mycket vinter kan vi få än. Men solen som tittade fram i helgen har gett snödropparna och krokusen en känsla av att nu är det tid att vakna till liv.







Vi fick också känslan av att någon tänker och förstår vår längtan efter våren när vykort som detta hittas i brevlådan från vår goa mamma och svärmor .



Per Johansson/Text Siv Andersson

kramiz//kullervilla

söndag 4 februari 2007

SITTER OCH BLÄDDRAR…

i Weibulls katalog för våren-07, då går våra tankar till Idéhuset på Österlen. Hittar inget i katalogen om detta så vi gick in på deras hemsida www.weibulls.com och läste att där var inget Idéhus -06 och om där blir något i år hittade vi inget om..
Men Skandinaviens största blomsterfält kommer att finnas och ha öppet för rundvandring på egen hand.
Är ni på Österlen så missa inte detta, ta med picknick korg och titta på de tusentals blommorna.
Sommaren -05 besökte vi Idéhuset och blomsterfälten som gav oss mycket inspiration.


Ännu en stackare som älskar trädgård och som precis som vi handlar lite väl mycket ibland.
Känner ni också igen er?






Det fanns många inspirerande gångar att vandra i. Visst ser det härligt ut med svart och vita plattor. Skapar en känsla av innemiljö.





Där fanns massor av olika arrangemang att vila ögonen på. I vissa rum hördes en lugn musik för att i nästa avlösas av behagligt fågelkvitter. Här ville man bara vara och här gällde det att minnas så mycker som möjligt, så kameran fick gå på högtryck.



Plötsligt sprang vi på detta fantasiska Japanska tehus. Vill ha, vill ha, vill ha men allt kan man ju inte få här i livet……… eller kan man det.






Jaha, var placerar man ett hål i sin trädgård. Har tänkt så det knakar men vi får nog vara utan ett sådant, men magiskt var det!







Men denna myshörna skulle man kanske kunna få. Tänk att sitta här med en bra bok och bara ladda batterierna. Ser detta som en perfekt hörna för slappa trädgårdsdagar.

Visst skall det bli kul att packa en picknickkorg när alla dessa utflyktsmål öppnar igen, att besöka nya platser, samla idéer och kanske köpa med sig något spännande hem.

Det är sådant som får solen att lysa även en molnig dag….

kramiz//kullervilla

onsdag 31 januari 2007

Ute stormar

det hörs hemskt. Hoppas alla träd står kvar. Inne i stugvärmen läses en bok av Lena Larsson som heter Varje människa är ett skåp.








Den handlar om Lena Larssons liv som inredningsarkitekt mm. Hon skriver: Precis som ett skåp är varje människa. Med ut- och insida. Gnäll…
Ett skåp kan rymma mycket. Ett liv är en arbetsprocess. Man hoppas på ett innehåll. Lås inte om dig.
Många är orden för människan som skåp.
Vi har lönnfack likaväl som öppen dörr.
Hör här: skåpsupa, skåpmat, lönnfet, gubben i lådan, du ädla ros och förgyllande skrin, samt byråchef, byråkrat och skåpa (= dansa). Var skall skåpet stå? Du har en skruv lös. Garderob (= klänningsvakt). Här finns inget på kistbotten. Vad rymmer bankfacket?
Just detta lästes högt för en arbetskamrat, jaha sa hon, då är jag ett tredörrars skåp bakifrån:)
Har inte läst hela än men den är verkligen något ni borde läsa.



kramiz//kullervilla