måndag 15 mars 2010

Vårteckenutmaning vecka 3

Visst är det vår i luften, fåglarna sjunger och ljuset är tillbaka.

En snödroppe tittar så näppet upp bland timjan.






Isklumpen i vår zinkbalja har töa lite mera.





Julrosens knoppar utvecklas





En enda liten vintegäck är på väg på husets skuggsida. Av detta har vi lärt oss att det skall planteras sådana i rabatten på andra sidan där solen värmer





På solsidan har isen i vårt rostiga kar smält,  men fortfarande finns här lite snö kvar.





Aklejans blad tittar fram lite varstans





Gul krokus blommar, fattar det inte, de bara finns där nu.





Tänk snart är rabatterna blå av sciller, de är på gång.





En härlig tid ligger framför oss






Titta in till Humlebacken där finns flera vårtecken från vårt av långa land.




 

lördag 13 mars 2010

Klipp...

eller inte...det kan man ju undra...
Inte har vi tänkt att ha en palm i trädgården...Priset gör att tanken inte finns eller kanske fanns.









Men visst är de lite läckra, gillar det där






När vi var ute och handla kvistlack i veckan på Bauhaus så går vi alltid en tur till blommorna...det är som en magnet drar en dit :=)) gick en tur på deras uteavdelning och tittade efter vårlökar men där fanns inga,  hittade en frostskadad palm till nersatt pris. Kunne inte motstå så nu står den här hemma.








Om den nu skulle klara sig, var skall vi då plantera denna, i växthuset var första tanken...men varför inte ute på skyddat läge





Tiden får utvisa, kanske den inte klarar sig. Klipp eller inte men för hundra kronor kan man allt chansa.
Men oj vad jag håller tummen för den.



måndag 8 mars 2010

Vårteckenutmaning.

I veckan har det varit vår i luften och klar blå himmel. Ett säkert vårtecken hos oss är när man står och fryser och  tittar på träningsmatcher i fotboll.







Snödropparna har nu växt till sig





Kaprifolen har små söta knoppar





Hyacinterna pressar sig upp






Trädgårdshortensian har också knoppar






Körsbärskvistar har plockats in








Men mesta av allt märks nog våren av att solen står högre på himlen.
Men  vinterkläderna får vi allt slita på ett tag till.






Vill ni se mera vårtecken så titta in till Humlebacken






lördag 6 mars 2010

Växthuset...

har inte gått att komma in i sedan december månad. Men nu när det har töat och vi har slagit bort is framför dörren kom vi in igen.
Ingen hade varit och städat upp vår kreativa röra utan den får vi allt ta tag i när det blir varmare.




Olivträdet som planterades i jorden här inne i våras såg allt lite tagen ut. Men hoppas det klarar sig.




Plättar i luften som har sin plats nedanför oliven såg hemsk ut, men faktiskt några gröna blad, så kanske den kommer igen.




Den här växten ser hel hängig ut...Kanske lite självförvållat.



Men lycklig att komma in och titta till allt, snart kan man njuta där också


måndag 1 mars 2010

Vårteckenutmaning


Det känns som ett säkert tecken på att våren är på g när man hittar penséer i butikerna.



Kanske lite för tidigt att plantera i krukor ute men väl inpackad i tidningspapper och lite noter står nu denna ljuvliga i vårt uterum






I värmen inomhus ger en kruka med vintergäck också hopp om våren.




Isen i zinkbaljan smälter sakterliga





Ute i helgen har vi haft regn och töväder.
Underbara snödroppar börjar titta upp.






All snö i rabatten intill huset är bort och tänk att allt detta och mer där till har vilat under det vita täcket.





Kunde inte låta bli att plocka in lite snödroppar och en kvist timjan till dottern som fyller år i veckan




 Tänk vad lite grönt kan göra en glad...





Vill ni se mer vårtecken från vårt avlånga land så titta in till Humlebacken


 


fredag 26 februari 2010

Hortensia

På hösten plockar och torkar vi hortensians blommor. Vi njuter av dem i olika arrangemang hela året




I trädgården har vi trädgårdshortensia, det tog många år innan vi fick den att blomma. Vilket var vårt eget fel för vi klippte ner den och det skall man ju inte göra. Men nu när den får växta fritt belönar den oss med massor av blommor.

Vacker i knopp


och vacker i blom..





Vi har också en klätterhostensia som blommar riktlig varje år






I höstas köpte vi en syrenhortensia.  Vi hade en sådan i vårat förra hus och den gav otroligt mycket blommor.
hoppas på tur med denna också




En vidjehortensia planterades också i höstas




Vänner till oss har denna sammetshortensia i sin trädgård, har helt ljuvliga blommor och sammets lika blad...därav namnet ?
Letade efter denna i höstas på en del plantskolor utan att hitta den.
En dag kom vännerna  på besök och med sig har de ett skott av sin sammetshortensia.
Lyckan var fullstädig.





Håller tummar och tår för att växterna klarar denna vargavinter





söndag 21 februari 2010

Loppis fynd

som följde med hem i väskan från Växjö var bland annat två 40-tals ljusstakar, tänke först måla dom vita men kan inte riktigt bestämma mig.





En ljuslykta med en massa prismor. Lyktor kan man väl inte få för mycket av.






Tänk någon har suttit och broderat på lakansväv...Utan husmor är ett hus som en lykta utan ljus, gav tio kronor för ett sådant handarbete...tror jag skall sy fast det på en gardinkappa eller kanske bara sätta upp det över en dörr...