måndag 8 mars 2010

Vårteckenutmaning.

I veckan har det varit vår i luften och klar blå himmel. Ett säkert vårtecken hos oss är när man står och fryser och  tittar på träningsmatcher i fotboll.







Snödropparna har nu växt till sig





Kaprifolen har små söta knoppar





Hyacinterna pressar sig upp






Trädgårdshortensian har också knoppar






Körsbärskvistar har plockats in








Men mesta av allt märks nog våren av att solen står högre på himlen.
Men  vinterkläderna får vi allt slita på ett tag till.






Vill ni se mera vårtecken så titta in till Humlebacken






lördag 6 mars 2010

Växthuset...

har inte gått att komma in i sedan december månad. Men nu när det har töat och vi har slagit bort is framför dörren kom vi in igen.
Ingen hade varit och städat upp vår kreativa röra utan den får vi allt ta tag i när det blir varmare.




Olivträdet som planterades i jorden här inne i våras såg allt lite tagen ut. Men hoppas det klarar sig.




Plättar i luften som har sin plats nedanför oliven såg hemsk ut, men faktiskt några gröna blad, så kanske den kommer igen.




Den här växten ser hel hängig ut...Kanske lite självförvållat.



Men lycklig att komma in och titta till allt, snart kan man njuta där också


måndag 1 mars 2010

Vårteckenutmaning


Det känns som ett säkert tecken på att våren är på g när man hittar penséer i butikerna.



Kanske lite för tidigt att plantera i krukor ute men väl inpackad i tidningspapper och lite noter står nu denna ljuvliga i vårt uterum






I värmen inomhus ger en kruka med vintergäck också hopp om våren.




Isen i zinkbaljan smälter sakterliga





Ute i helgen har vi haft regn och töväder.
Underbara snödroppar börjar titta upp.






All snö i rabatten intill huset är bort och tänk att allt detta och mer där till har vilat under det vita täcket.





Kunde inte låta bli att plocka in lite snödroppar och en kvist timjan till dottern som fyller år i veckan




 Tänk vad lite grönt kan göra en glad...





Vill ni se mer vårtecken från vårt avlånga land så titta in till Humlebacken


 


fredag 26 februari 2010

Hortensia

På hösten plockar och torkar vi hortensians blommor. Vi njuter av dem i olika arrangemang hela året




I trädgården har vi trädgårdshortensia, det tog många år innan vi fick den att blomma. Vilket var vårt eget fel för vi klippte ner den och det skall man ju inte göra. Men nu när den får växta fritt belönar den oss med massor av blommor.

Vacker i knopp


och vacker i blom..





Vi har också en klätterhostensia som blommar riktlig varje år






I höstas köpte vi en syrenhortensia.  Vi hade en sådan i vårat förra hus och den gav otroligt mycket blommor.
hoppas på tur med denna också




En vidjehortensia planterades också i höstas




Vänner till oss har denna sammetshortensia i sin trädgård, har helt ljuvliga blommor och sammets lika blad...därav namnet ?
Letade efter denna i höstas på en del plantskolor utan att hitta den.
En dag kom vännerna  på besök och med sig har de ett skott av sin sammetshortensia.
Lyckan var fullstädig.





Håller tummar och tår för att växterna klarar denna vargavinter





söndag 21 februari 2010

Loppis fynd

som följde med hem i väskan från Växjö var bland annat två 40-tals ljusstakar, tänke först måla dom vita men kan inte riktigt bestämma mig.





En ljuslykta med en massa prismor. Lyktor kan man väl inte få för mycket av.






Tänk någon har suttit och broderat på lakansväv...Utan husmor är ett hus som en lykta utan ljus, gav tio kronor för ett sådant handarbete...tror jag skall sy fast det på en gardinkappa eller kanske bara sätta upp det över en dörr...







lördag 20 februari 2010

Det finns hopp.

 Vi tog tåget till Växjö, skönt att bara fara fram i vintervädret och slippa köra. Köpte med tidningen Vakre Hjem &  Interiör en tidning med mycket ögongodis.


Lånad bild



Väl framme friade vi mosters födelsedag med mycket glädje, go mat och blommor såklart.




Moster hade tänt sin  ljusstake med vackra smala ljus som lutar utåt och ändå inte rinner. Någon som vet om man kan köpa sådana ljus nu för tiden eller man måste söka på loppisar.




På tal om loppisar så tog vi en tur till Eriks hjälpen, oj vad mycket folk där var...och billigt. Inga större inköp, man får tänka till när man åker tåg, men lite blev det i alla fall. Resväskan blev fylld av mycket bra att ha ;=)



Idag så har vi tö jippi...


Julrosens knoppar töar också

Det finns hopp om våren.



Hyasinter är på gång i rabatten intill huset







fredag 12 februari 2010

                                                  

     Önskar er...







söndag 7 februari 2010

Utflykt i Skåne

Sitter och tittar på sommarbilderna och drömmer oss bort. Tänk om ett litet tag skall linne och sandaler fram. Kanske ni skall göra en utflykt och då kan vi rekommendera Wanås. Här möts konst och natur på ett fantastiskt sätt














Ibland skapar naturen sin egen konst










I huset som flyter omkring är där lampor tända och man hör radion spela.
Känns lite konstigt





Ta på sköna skor för det är mycket gående i skogen





Här är jättemycket att titta på och så vackert










Gör ett besök här till sommaren och glöm inte att sitta ner och vila på den gröna bänken nere vid dammen. Ni undrar säkert varför just den bänken, men det kommer ni att förstå när ni suttit där en stund.