lördag 30 januari 2010

Olivträd

Riktigt kallt och mycket snö är något som är ovanligt i Skåne. Tankarna rusar, är nog bra för sniglarna försvinner kanske, men alla dessa växter som vi planterat klarar de denna kyla. Vi köpte två nya olivträd i våras det ena planterade i jorden i växthuset och nedanför planterades en plättar i luften, där de växte och frodades. Kommer nu inte in i växthuset för all snö och is men snön har tagit sig in ditt. Våren får utvisa om oliven och plättan överlevt.





Oliven som fick stå kvar i sin kruka är inne för vinterförvaring., har tappat alla blad. Kanske inte heller överlever.






Vårat apträd gillar inte kylan.






Vill ha tö och porl i det rostiga fatet…




11 kommentarer:

fyra vindar sa...

stackars oliv o liten plätt..men vackra bilder blev d! =)
ha d godis..
miss sophie

andré sa...

Jag hade två stycken olivträd ute hela förra vintern, och de såg bedrövliga ut utan några som helst blad framåt våren, men de klarade sig och blev fina till slutet av sommaren. Den som står i växthuset verkar det inte gå någon nöd på- alla bladen är ju kvar..? I år är mina i en uppvärmd del av växthuset där jag hoppas att det är frostfritt (kommer inte heller in).

(ps. Jag har skapat en ny sajt för trädgårdsbloggar där er blogg är med- kolla min blogg för mer info!)

Annika Christensen sa...

Hoppas det klara sig.
Ett år frös ett för mig så slängde jag den i komposten och så plötsligt en dag så kom det nya blad.
Mina står i växthusets uppvärmade del 4 grader typ
Ha en skön kväll
Annika

Lena sa...

Jättefina bilder. Jag tänkte prova här på blogger, har testat lite idag men tycker det är svårt, får inte in bilder och det funkar inte att ändra mallen. Din sida ser jättefin ut, ska man uppdatera sig på något vis för att kunna ändra mallen kanske, och sätta in bilder.

Ninne sa...

Ser ju lite taxkigt ut, men skulle bladen trilla av så släng den inte. Den kan komma tillbaka
Vi hoppas
Kram Ninne

Susie på Stjärnarve... sa...

Vilka vackra bilder du har, både motiven och ramarna.
Kul att man hittar en och annan Trädgårdsbloggare här, TB verkar ju inte längre fungera alls!

Thorins Trädgård sa...

Hej, det är förhoppningsvis ingen fara med olivträdet även om det ser illa ut med alla tappade blad.

Marit

Arboarkticum sa...

Här var mycket roligt! Ditt apträd lär i alla fall ha bättre chanser att överleva än den stackare vi planterat utomhus på våra breddgrader, så här lagom till den kallaste vintern på typ 10 år.

Tur vi har en reserv inomhus också ;-)

Hälsn. Arboarkticum

sinneskatten sa...

Visst är man trött på snön nu, jag vill pyssla med växterna nu.
Mitt olivträd står i förrådet där är det ca8-10 grader så det klara sig.

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej
Så vackert med olivträdet i snön.
Så spännande att få höra hur det gick sedan, de ska väl klara mer än man tror, jag hoppas du klarar dem.
Jättefina bilder.
Ha en bra helg.
Kram Zara

NinaH sa...

Väldigt vackra bilder... men ja.... en del växter mår väl inte bra av all snön och kylan..... Det enda som ger mig minsta lilla glädje över snön är annars att rosorna mår bra av den!;-) Men det känns ändå väldigt "onormalt" med så här mycket snö o kyla i vårt sydliga landskap... det gör det ....
Jag vill också ha tö nu!;-)