onsdag 19 augusti 2009

I växthuset...

i det frodas det, tomatplantorna ger otroliga mängder. Smakar mums och doften när man plockar är ju helt ljuvlig.










Persikorna har mognat senare i år, så vi har kunnat äta mängder, gjort pajer och en helt underbar marmelad.





Kiwin har blommat för första gången i år, den planterades 2003. Men den gav inte några kiwi i år heller.
Vår hibiskus har mängder av vackra blommor, den trivs i växthuset.









Förra hösten planterade vi en Newbiscus, den har små knoppar, hoppas att den hinner blomma innan kylan kommer.








Aubergine planta finns här en. Fick tipset att ta bort första blomman, det skulle ge större utdelning då. Vet ej, kanske fått lika många ändå. Nästa år skall vi sätta två plantor och jämföra :=)







Två olivträd köptes nya i våras det ena planterades i växthuset och det andra fick stå kvar i kruka. Vilken skillnad, det som planterade i jorden i växthuset har verkligen tagit sig.






och har stora oliver. Undra bara hur det klarar vinter kanske får slå in det som ett packet.







Under olivträdet har en plättar i luften planterats…växer också så det knakar :=)






Hela sommaren har vi skördat spansk peppar, starkt och gott.





Jippi nu skiner solen och värmen är tillbaka.


Kramiz//kullervilla


fredag 14 augusti 2009

Trädgårdsliv














Kramiz//kullervilla

onsdag 12 augusti 2009

En bild från vår trädgård. Vill ni se mera titta in här

Kramiz//kullervilla

lördag 8 augusti 2009



Har gjort ett nytt inlägg på vår trädgårdsblogg titta in där.

Kramiz//kullervilla

Många härliga

veckor har gått sen vi satt här och skrev sist. Ja, sommaren är kort men vi har verkligen njutigt av den. Båtliv har det varit så fort vädrets makter var med oss.





Små strandhugg…



Spela spel i sanden med hjälp av pinnar och knäckebröd i väntan på sin tur till…..


vattenskidorna…




Promenader i skogen, plockat blåbär och gjort många goda pajer av dom




Njutigt av härliga solnedgångar.




En hel del kantareller har också plockats som vi har gräddstuvat eller som här gjorts paj av. Underbar natta mat.






Badat…







Fiskat…





Sonen har gjort gös i folie som sedan grillats.






Har inte blivigt mycket blommor, men näckrosorna i sjön har vi njutigt av.








Vi har verkligen laddat batterierna. Skall nu ut i trädgården och se hur där ser ut efter att barnen vårdat den. Kan tänka den är ljuvlig.

Kramiz //kullervilla

onsdag 1 juli 2009

Rosor

har vi alltid beundrat, men alltid hos andra. Men förstår nu att om man planterar in en ros så blir det lätt en sjukdom. Man vill ha flera :=)) Vi började med att inhandla två apotekarrosor.







Sen blev det honungsrosen, Lykkefund.









Polkagrisrosen Rosa Mundi har också hitta sin plats i vår trädgård.










Köpte för några år sedan rosor på torget i Simrishamn till en billig peng. Dessa planterades i zinkbaljor och en blommar nu så vackert. Namn ?







När vi planterade in ett armeringsnät som avdelare i trädgården måste vi ju ha något som klänger på det och då gick valet till rosen Santana och det ångra vi inte. Den blommar fantastiskt hela sommaren.









I höstas blev inköpet klätterrosen New Dawn, som nu bjuder oss på sin första vackra blomma.






En ros, nej två i samma sort som fanns här redan när vi flytta in, har inget namn på den men den blommar för oss hela sommaren. Tänk, då har vi ju alltid haft rosor i vår trädgård:=))







Så ljuvliga är de alla och önskelistan blir bara längre och längre. Nej nu skall vi ut i värmen och lukta på rosorna.

Kramiz//kullervilla





tisdag 30 juni 2009

Månadens bild.

Nu har vi verkligen fått sommar, sol och en fantastisk värme. Allt växer och slår ut i en rasande fart. Gången förbi växthuset syns snart inte och det är en fröjd att gå genom den.







Här finns björnbärsblommor och humle surr.




Vinrutan har underbara blommor. När vi sätter blommor i vas så tar vi några blad från denna och stoppar i vattnet. De gör så att blommorna håller längre.



Ett pampigt kungsljus håller på att slå ut.



Perenna prästkragar.





Brinnande kärlek…så lysande.





Om man nu vandrar ner i gången förbi växthuset, under kaprifolen så har vi ett stort gammalt körsbärsträd där. Det orkade inte stå längre så halva la sig ner för några dagar sedan. Till vår stora förtvivlan





Så nu behövs ingen stege till att plocka bär på ena halvan. Får försöka hitta något positivt i det hela =))







Vi tar det problemet till hösten, kanske det går att rädda en halva :=)





Solkramizar//kullervilla

onsdag 24 juni 2009

Har alltid tyckt...

att en trädgård skall bjuda på en massa när man strövar runt i den…alla sinnena skall beröras…och när man vandrar skall nya saker dyka upp att titta, lukta, känna, njuta, smaka och kanske förvånas över. Allt möjligt går att använda. Här på bordet har vi använt en nysilversak med en kanna av glas inuti, förr användes den till kaffe, här blev det en bra vas att stoppa ett hostablad och en Mariaklocka i pippen. Gamla flaskor, lika läckra tomma som med saft eller blommor… De små fiskarna kommer från ett trasigt pennställ och används ibland som fiskar i ett fågelbad eller som nu bara att titta på.



Lavendel att titta på, lukta på, torka och baka underbara skorpor med.





En zinkspann med ett olivträd, en flaskhållare i trä med ett glas i som ljuslykta, enkelt men vackert.



Malva blommar lite varstans.




I ett hörn har en fågelbur hamnat, i den hänger ett ägg som dinglar omkring när vinden når det...




En stor konservburk har fått rosta och i den har favoriten plättar i luften fått sin plats. Bordet den står på är en stor gammal flaskhållare i trä.






Mjölklockans enorma klockor vajar i vinden vid bäckkanten och tittar ni riktigt noga så kanske ni ser vår trädgårdsbeskyddare och en del av en kvinna som ligger och latar sig på en sten.






Kramiz//kullervilla