fredag 9 november 2007

Det har regnat….

större delen av dagen, men mellan skurarna så var kameran framme och det blev lite höstbilder från trädgården. Det sista vi planterade förra hösten var en telefonstolpe och vildvin som skall klänga på en vajer upp till toppen. Många skakade på huvudet åt att vi planterade in en telestolpe, men är man lite tokig så är man :=)
Nu har våra skobandssolrosor gått i blom, dom hinner sällan i blom i Sverige. Ja, vi har allt fått mildare väder.


En del ringblommor står fortfarande i rabatten och myser.


Det stormar och viner och fågelhuset har rasat ner från päronträdet, vilken tur att det är obebott just nu.




Skönt att tända en massa ljus både inne och ute.



Önskar er alla en skön helg.
kramiz//kullervilla

onsdag 7 november 2007

Luffarslöjd

För inte så länge sedan gick de vi kallar luffare från gård till gård, en del av dom hade ståltråd och tång i fickan och var mycket skickliga hantverkare. Ofta var de väntade av frun i huset för att kanske laga sockerskålen som hade trillat i golvet och foten gått av. Som betalning fick de mat och sovplats för natten.








Idag är deras hantverk mycket populärt, men i en modern tappning. Vi har arbetat med ståltråd och tång i många år, det finns hur mycket som helst man kan göra, det är bara fantasin som sätter stopp. Det som är roligast är nog när man kommit på något nytt och håller på att prova för att det skall bli bra. Man spinner och trampar i sönder och rätt som det är har man gjort något nytt och känslan är då enorm när man tittar på sin egen skapelse.
Denna ljusstake skänkte vi till Hospits när en kär familjemedlem gick bort där.








Fatet har inspunna humlegrenar, ja det är bara ens egen fantasi som sätter stopp, vi brukar ha ett block på nattduksbordet, idéerna kommer ofta nattetid och är borta på morgonen om man inte skriver ner dem :=)



kramiz//kullervilla

måndag 5 november 2007

Höstsemester 4….

En ny dag, en god frukostbuffé åter på väg mot nya upplevelser. Denna dagen började vi med att gå ner i Apotekarns trädgårdsbutik och vandra runt i den underbara medelhavsträdgården.












Här inhandlade vi tulpanlökar Schoonord som är en vit dubbel pionliknade tulpan från år 1909.









Sen ger vi oss ut i Simrishamn, tittar runt i Bergengrenska Trädgården.









Går till
museet där de idag har försäljning av tulpanlökar och planterar för fullt i rabatter formade som blommor. Vi var jätte sugna på att köpa en lök för 80kr men hejdade oss och köpte 10st lökar Queen of Night istället. Tjejen som sålde berättade att det fanns lökar som kostade 150kr styck och att det finns en dam i Holland som har tagit det som sin livsuppgift att se till att de gamla tulpanlökarna lever vidare. Vilken tur att det finns sådana människor.






Sen strosar vi bara runt och tittar på alla gamla fina hus som finns här.
Vad tycker ni om detta gigantiska blåregn







Kan en stupränna vara vacker? Javisst kan den, kolla här så vacker den kan vara.








Har i många år pratat om att skaffa ett apträd, men inte kommit till skott, kanske för att den måste stå skyddat och är ju mycket stickig och inte så billigt att köpa. Så man måste vara säker på var man skall plantera den. I Simrishamn finns ett enormt stort apträd som vi alltid går och beundrar. Ja om vi nu köper ett så får vi aldrig uppleva denna storlek.







Nu går vi ned till hamnen, tittar på båtar och promenerar ut längs sandstränderna.











Vi njuter av att vara lediga och att bara vara.









Nu känner vi oss redo att börja hemresan. Första stoppet på vägen blir
Hylkegården här finns lite av allt.














Nästa stopp blir Skillinge där vi tänkt äta på hamnkrogen, men vi är inte så hungriga så vi väntar en stund till med att äta.
Istället kör vi till ett helt fantasiskt ställe som goa vänner rekommenderat,
Backagården. Ja detta är ett ställe som vi tycke var toppen och kommer att återvända till många gånger.










Nu har det börjat kurra i våra magar så vi bestämmer oss för att köra till Ystad för att äta på
Bryggeriet, ett mysigt ställe, god mat, fin service och humana priser. Känner ni till Ystad Färsköl som säljs på systemet, den kommer här ifrån.

Nu började det bli kväll och vi hade bara ett mål till på vår resa hemåt,
Smygehuks fyr.











Stranden nedanför fyren är så tjusig med bara flinta stenar, vi hade tänkt promenera här men vi insåg när vi kom ner att det var alldeles för mörkt :=)






Så nu sträckkörde vi hem, fulla av energi och inspiration kan vi nu åter ta itu med vardagen.


kramiz//kullervilla

fredag 2 november 2007

Höstsemester del 3…

Nu styrs bilen mot Kivik






Här blir första stoppet självklart
Kivikås Frukt som har den goaste äpplejuicen som finns och för att inte tala om chokladen :=) På denna sida kan ni testa era choklad kunskaper. Själva är vi mycket dåliga på choklad, men äta kan vi.







Om man går bakom Musteriet kommer man till en helt annan värld.






Helt fantastiskt vackra höstfärger och storleken på en del träd och blad är gigantiska. Hit måste vi bara till våren och få uppleva hur det ser ut då.















Sen går det vidare till
Kiviks Musteri här finns massor att titta på, bland annat en liten trädgård med äppleträd i olika former.











Här kan man lägga många timmar, men vi kom två minuter efter stängning så vi fick nöja oss med trädgården. Vilken inte är fy skam. Sen måste ju man ju bara ner i hamnen och se Äppeltavlan, oj vad stor och vacker den är.










Nej nu börjar det bli kväller och färden går tillbaka mot Apotekarns. Kiviks
kungagrav blir ett av stoppen mot Simrishamn.







Ja, sen stanna vi till längs havet och tog en skön promenad.









Sen började det kurra i våra magar så lite gött att äta, öl och Gajol shots på
Måns Byckare var inte dumt. Nu när det var riktigt mörkt kunde vi beundra ljusspelet som blir på kyrktaket av ängla statyn. Den är helt fantastisk. Vi är verkligen nöjda med denna dag och vi somnar gott i loppe bingen.






Fortsättning följer….


kramiz//kullervilla

torsdag 1 november 2007

Höstsemester del 2..

Vilken skön känsla att bara vakna och gå ut i Apotekarns matsal/dagrum som är från 50-talet och äta en go framdukad frukostbuffé. Njuta, prata om vad vi nu skulle hitta på under dagen.







Bestämde oss för att köra via Brantevik (oj vad vackert där är) och sen till Glimmingehus,
som är Nordens bäst bevarade medeltida borg. Här gick vi runt i det underbara vädret och njöt.






Här finns också en medeltida trädgård.







De flesta växterna hade höstskrud, så som ålandsroten.






Några växter blommade än, bland annat malvan och kan det vara en röd röllika?










Nu beger vi oss vidare till
Ales stenar som består av 59 resta stenblock placerade i en gigantisk skeppsform. Med 67 meter i längd och 19 meter i bredd är detta Sveriges största bevarande skeppssättning.






Man får verklige än känsla av himmel, jord och hav. Känslan att stå här kan inte beskrivas utan måste upplevas.







Vi bestämmer oss för att klättra ner till havet och promenera längs strandkanten till Kåsebergahamn.








Väl framme i Kåseberga så kan man inte bara motstå rökeriet här, utan här måste man bara ta en fika :=)















Sen bär färden av igen till nästa mål,
Haven Österlen en liten mysig trädgårdsbutik, här ögonshoppar vi en stund. Ser att mycket verkar vara på gång här, så hit tänker vi återkomma.









Nu styrs bilen mot Kivik. Fortsättning följer….


kramiz//kullervilla