onsdag 4 juli 2007

Lök...

Tänk så mycket olika sorters lök det finns och så många olika smaker. För en del år sedan odlade vi gul och röd lök samt purjolök, men den tiden är förbi. Nu köper vi dessa istället. Ibland sätter vi en lök i en vas som dekoration, trevligt att se den växta.
I vår örtträdgård växer gräslök som har underbart violetta blommor. När vi serverar gräslök så lägger vi några blommor från denna i samma skål, ser mysigt ut. Blommorna går att torka så man kan njuta av dem länge.









Kinesisk gräslök växer också här, denna ser ut som gräslök men bladen är platta och doftar och smakar milt av vitlök.
Vitlök har vi också odlat ett par gånger, planterat vitlöksklyftor på hösten och skördat året efter. Tror vi börjar bli lite bekvämare eller så är det så att tiden inte räcker till för även denna köps färdig nu mera.

Sen har vi piplök som också kallas salladslök. Löken härstammar från Sibirien och odlas i stora mänger i Kina och Japan. Piplöken är den som är bland det första som tittar upp på våren och kan sedan skördas hela säsongen. God att hacka i sallader eller wokrätter. Går bra att frysa, men klipp den då smått. Grönvita blommor får den först det andra året. Detta är en av våra favoriter.















Sen har vi luftlöken som kallas etagelök eller våningslök, alla dessa namn kan man verkligen förstå när man sett den växa. Luftlök ger färsk löksmak, kan läggas in som syltlök, ätas rå i sallader eller med fördel användas hel i olika grytor eller varför inte bara njuta av dess roliga växtsätt. Är ganska stark i smaken men så god.
















Kajplök eller vildpurjolök har smak som purjolök fast mildare. Är mycket god att använda i soppor. Denna växer vilt på Gotland.






Ramslök kan användas som gräslök under våren. Vill helst växa i skuggigt och fuktigt läge, växer vild i Sverige.




Lök är något som vi alla använder, det sägs att lök kan lindra matsmältningsbesvär, vara sömngivande, förebygga förkylningar, ja listan kan göras lång.
Ja oj vad mycket löksorter det finns, tänk på all härlig prydnadslök. Vi har bland annat doftlök, klotlök och den roliga prydnatslöken hair och visst kan man förstå att den kallas så.









kramiz//kullervilla

tisdag 3 juli 2007

Ulla Molin

Tänkte detta kunde vara något för oss trädgårdstokar. Alla kämpar vi för att få njutbara trädgårdar och alla beundrar vi Ulla Molins trädgård. Tycke det var konstigt att den inte var med på trädgårdsrundan i år: Men nu förstår jag varför. Ulla Molins hus med trädgård är till salu. Kanske någon av er som blir sugen på att köpa. Titta in på Hemnet, Skåne, Höganäs, område: Höganäs mot sundet, så finns den till salu där.







Kanske man skulle köpa den till sommarställe ;=)
kramiz//kullervilla

fredag 29 juni 2007

Sommar...

Regn och rusk, shortsen har bytts till långbyxor igen, känns lite som hösten har kommit. Många av växterna i trädgården har fått stöd, men blommar så fint. Fick frön av blomman för dagen och dessa växer så det knakar.
Dahlia Chocolate Sunday som vi fick av vår bloggvän Åsa planterade vi i kruka och dessa blommar nu med helt underbara blommor.


De rostiga bladen som vi också fick i present har vi satt på en krans som hänger på en pinne i en av våra rabatter.







Nu blommar också den ätliga tagetesen som ni ser i den gamla gula spannen. Till höger tittar doftliljan fram som vi också fick i present av Åsa. Den har blivit hög och ståtlig och är mycket dekorativ i sin kruka men har inga blommor än.






kramiz//kullervilla

lördag 23 juni 2007

Midsommardagens utflykt…

Vi packade matsäck och beger oss till vårt paradis Ivön. Regntunga moln syns överallt. När vi kommer fram hinner vi gå en underbar promenad innan himlen öppnar sig. Skogsniglarna tycks gilla regnet för det ser vi massor av.






Efter promenad, ätande av matsäck (under tak) och träff med goa vänner tar vi färjan tillbaka till fastlandet och beger oss till Bäckaskogsslott ett underbart ställe som vi ofta besöker. Nu har det sluta regna och solen tittar fram. Här finns en park med mycket ovanliga stora träd, de flesta träden är märka med namn och en del är där en historia skriven om. Som till exempel den enorma Linden.












Valnötsträdets frukter eller kallas det nötter ?










Lite bilder från borggården på slottet.













Här finns också en trevlig örtträdgård .






Många fina blomsterrabatter.








Ja här är det mysigt att ströva runt och mycket att vila ögonen på.












kramiz//kullervilla

fredag 22 juni 2007

Under körbärsträdets

tungt hängande grenar finns det en massa växter som blommar nu.




Lejonsvansen är bara så vacker och ståtlig




I zink spannen som saknar botten växer en kaprifol, till den har vi satt armeringsjärn runt trädet så den kan klättra.




Moses brinnande buske eller nattfackla som den också kallas blommar nu under trädet. Denna växt är giftig och kan irritera huden. Hela växten är lite speciell och avger en stor mängd flyktiga ämnen som varma vindstilla dagar kan antändas utan att skada växten. Detta fenomen har gett örten sitt namn. Det ansågs tyda på magiska krafter och bidrog till att ge örten en framstående plats bland läkeväxter. I dag odlar man den som prydnadsväxt.
När det är varmt och vindstilla så kan inte låta bli att titta
lite extra på den, men än har vi inte sett den antända.




Purpurklätt, sammetsnejlika blommar också nu i rabatten under trädet. Detta är en växt med lysande blommor. Förr torkade man purpurklätt och använde till ljusvekar. Tror att vi skall prova detta och se om det funkar :=)











kramiz//kullervilla

söndag 17 juni 2007

Söndagsutflykt…

På förmiddag gav vi oss i väg. Skulle åka på en stor loppis. Regnet bara öser ner och vi tycker verkligen synd om idrottsföreningen som fixat allt detta. Allt är blött men massor av folk har ändå kommit och det är ju bra. Lite fynd blev det allt.











När vi ändå var ute och åkte så körde vi en sväng till bland annat Mölle och Kullen. Här är mycket vacker, men det ösregnade så vi gjorde inga längre promenader.















När vi närmade oss Helsingborg bestämde vi oss för att köra genom Pålsjöskogen och stanna till vid vallgravarna och mata karparna där. Som ni ser så gillade de våra kanelbullar.






Efter detta beger vi oss till barnens farmor där vi får fika med dopp och så kollar vi såklart in hennes trädgård.
Vinbären börjar mognar, vi stoppa i oss en del röda, mums.






Efter detta beger vi oss ner till hamnen i Helsingborg och promenerar en stund. Jippi, det har slutat regna.







Sen beställer vi Pizza och tar med hem. Ett gott glas rött och benen i högläge , behövs efter en sådan mysig dag som denna.


kramiz//kullervilla