måndag 13 oktober 2008

Äkta kastanjer

Inspiration fick vi av Naturliga ting som varit ute och plockat äkta kastanjer. Här hemma började vi prata om rostade kastanje och ett underbart gott kastanjebröd som vi brukar baka. Det finns ju inte så många äkta kastanjeträd här i Sverige, men vi har ett ställe där vi brukar plocka… Så i söndags bar det av, glömde som vanligt handskar för det är nästan ett måste :=)






Men dottern är inte rådlös…


Vi fick en härlig promenad och en stickig kasse med oss hem… Sen var det bara att plocka ur kastanjerna, handskar användes:=)


Vi snittade en del kastanjer och rostade dom i grovsalt…



Mums, nu skall det smör och salt på…




En del skalades…




och av dessa bakades bröd.


Om ni inte har något äkta kastanjeträd att plocka kastanjer under så finns det att köpa färska i affären. Gör det och prova receptet, ni kommer inte att ångra er…

50 g jäst smulas och blandas med 6 dl fingervarmt vatten. Blanda sedan ner
3 msk honung, 2 tsk salt, 15st skalade och grovt hackade kastanjer och sist 15-16dl vetemjöl.

Jäses i bunken ca 40min.
Arbeta degen lätt till två bröd, som läggs i smorda brödformar – jäses i 30min.
Grädda mitt i ugnen 225 grader i 10 min. Sänk sedan till 175 grader och grädda 35-40min till.
Pensla skorpan med vatten och låt svalna under duk.
Ät och njut.







kramiz//kullervilla

Inga kommentarer: