fredag 22 februari 2008

Pyssel

Så har penseln varit i farten igen, fortfarande är det vit färg som gäller. Än är inte burken slut :=) Spegel och väggljusstakar förvandlades med en kladd färg. Har tänkt att dessa skall hänga i växthuset när det är fixat färdigt.








En ram fick också ny färg och lite hönsnät i sig. Så mysig denna tavla/stilleben blev. Kan lätt byta motiv när man tröttnar på det :=)







Helt vanliga tvättklämmor, blev så här roliga med lite klister och gamla notor.






kramiz//kullervilla


onsdag 20 februari 2008

Lite fynd

Berättade att vi förra helgen var runt lite, bland annat på antik/loppisbutiker. Letar efter några ny – gamla korgstolar som vi tänkt oss att ha i växthuset. Hittade inga, men kom inte hem tomhänt för det :=)
Hittade en mysig ljuslykta som skall få komma ut till våren och rosta.
En helt underbar burk för småkakor, så mysigt sliten och välanvänd


Något som sökts länge är ett notställ och nu hittade vi ett. Skulle egentligen vilja ha ett äldre men detta får duga så länge. Tror det skall få sin plats i växthuset. Just nu står det i köket med nygjorda eukalyptuskransar på.


Till köksfönstret har vi tagit in lite grenar från körsbärsträdet, som i stugvärmen börjat slå ut sina vackra blommor. Vilken känsla en liten gren med blommor kan ge.


kramiz//kullervilla



tisdag 19 februari 2008

Strålande solsken..

började denna vecka med, kände att trädgården kallade. Har börjat klippa fruktträden och tar tillvara på lite av kvistarna. Skapar ett hjärta som får hänga på stolen som står i trädgården.
Lite ringar av äppelkvistarna hängs tillbaka i trädet.


Tippx får följa med ut, i koppel än så länge. Är en liten fegis men tycker ändå det är spännande att komma med ut.


Sitter och njuter med en mugg kaffe i solen.




Lyser som solen i rabatten gör helt utslagna krokus.




Så fantastiskt stora knoppar trädgårdshortensian har.




Scillan kämpar för att komma upp.



Men vinden är kall och när man varit ut en stund är det allt skönt att krypa in i värmen.


Men den som är rädd – för köld och ris,
får aldrig en blomst i paradis.

Nils Ferlin


Kramiz //kullervilla


söndag 17 februari 2008

Människokropp i en vändande rörelse.

Gjorde en tur till Malmö, åkte ner till västra hamnen och drack en café latte. Njöt av utsikten över Öresundbron, den är bara så mäktig










En hängmatta så underbart placerad, bara att lägga sig och titta upp på något som också är mäktigt och vackert.








Turning torso är Sveriges högsta byggnad med en höjd på 190 m.




En fantastisk byggnad eller vad tycker ni ?


kramiz //kullervilla


tisdag 12 februari 2008

ROSA/PINK

Alla hjärtans dag….
Valentine's Day ..





Tänk, när vi först hörde talas om detta rosa tema från sitt hem, tänkte vi, här finns inget rosa.
Men gick en runda i huset och lite fanns allt :=)

Vår vattenkanna är….



En mobilstrumpa…



Mys raggsockar…



50-tals spegel




Blomster arrangemang




Kanin med bomull




Burk med plastsnöre…





Trädgårdsprydnad…




Gammal kaffekanna mm.





Tv kannor..








Tv kannor..







Termometer..







Farmors gamla klänning.




Saftflaska..



Tokgubbe blomma..




För ett år sedan skrev vi såhär.

Önskar er nu en go Alla hjärtans dag.


kramiz //kullervilla

söndag 10 februari 2008

Sol…

Vilket väder vi har haft i helgen, så skönt. Men än är det säkert långt till vår. Vi har hunnit med massor, målat, hälsat på släkten, varit på loppisar, gjort fynd och såklart njutigt i trädgården. Visar målat och loppis fynd senare i veckan :=)
Här kommer blombilder från trädgården idag.

Krokus som tittar upp bland citrontimjan






Iris och vitsippor



Fjärilsbuskensblad



Tulpanerna som ligger ute på trädgårdsbordet är snart 14-dagar gamla och lika vackra.




En trädgård är ett levande konstverk
i ständig förvandling.

Arne Klingborg


kramiz //kullervilla


Javisst blir vi lite…

sugna på att så ett frö ibland, men då måste vi hejda oss. För vi vet ju hur det blir för oss, vi hinner inte lägga ner en massa tid på detta just nu. Tiden efter jul måste vi tillverka en massa luffarslöjd, smycken av gamla bestick mm eftersom det är mycket som gått åt i julhandeln.
Men så fort vädret tillåter så kastar vi oss in i vårt växthus och planterar lite av varje och detta fungerar utmärkt för oss. Men ibland kan man inte motstå, Mexikansk salvia är sådd.

Varje år sår vi bl.a. Mariatistel. Silybum marianum: Denna växt kan bli upp till 150cm hög, har stora och blanka blad med mjölkvita nerver. Ja bladen är helt fantastiska och det är de rödvioletta blommorna i juli-augusti också.










Sitt namn har den fått av de iögonfallande vita stimmorna på bladen, som enligt legenden påstås komma från jungfru Marias bröst när hon skull rädda Jesus undan Herodes förföljelse.



Sedan gammalt är Mariatisteln känd som köksväxt. De späda bladen kan man använda i sallader, rötterna och blomkorgarna kan ätas kokta i vatten – i Frankrike kallas örten ibland vild kronärtskocka.
Vi odlar den mest för att vila ögonen på den då det är en mycket vacker och pampig ört.



Örten ansågs kunna bota eller lindra hjärt- och cirkulationsbesvär.
Den påstås kunna förbättra minnet. Så kanske man skulle äta lite mer av den.


kramiz//kullervilla

lördag 9 februari 2008

Vid havet...

Igår var det grått och disigt. Denna dag fick en att längta efter lite varmare och soligare dagar när man tar sig till havet och bara går och njuter av vatten, sand, sten, himmel, vind och för att inte tala om alla dofter som finns där. Bjuder er på lite av detta från i höstas









Ett konstigt möte med en bänk längs strandkanten, så mysigt att bara sitta och finnas till.




Vatten som forsar ut i havet







Oj vad sten är vackert.





Långt där borta på andra sidan Öresund kan man ana Danmark





Blickar ut över pärlan i Öresund, ön Ven.





Kramiz //kullervilla


torsdag 7 februari 2008

Surr…

Dagen som var, alltså torsdagen var solig och vårlik. Var i växthuset och fixa lite. Måste erkänna att gamla vissna tomatplantor stod kvar. Ogräs fanns där med, men inte nu längre. Det var så njutbart att krypa runt i växthuset, kändes som riktig vår, tänkte ett tag nu skall trädgårdsmöblerna ut :=) Kan ni tänka vad grannarna hade tänkt om vi släpat ut möblerna nu.
Det ända som saknades var surret från insekter.
Kom att tänka på en del underbara sommarbilder, det känns som det surrar på dem.





















Och dansande nu surrar
en myggsvärm, yr och glad,
och ner i gräset hurrar
en humla kring vart blad.
Ack, vad mitt hjärta spritter
vid glädjens symfoni!
Allt vimlar som ett glitter,
allt viskar: Lycklig bli!

Julia Nyberg



kramiz //kullervilla